Scenariusz godziny do dyspozycji nauczyciela przeznaczony zarówno dla licealistów jak i gimnazjalistów dotyczący preorientacji zawodowej.
AUTOR: Dorota Mironiuk
SCENARIUSZ LEKCJI
TEMAT: KIM CHCĘ ZOSTAĆ W PRZYSZŁOŚCI? ( realizacja 1- 2 godz,)
CELE:
-Ukazanie uczniom różnych aspektów, jakie należy brać pod uwagę przy wyborze wyboru.
-Określenie drogi kształcenia, zdobywania kwalifikacji do wykonywania wybranego zawodu.
POJĘCIA:
-Rynek pracy
-Predyspozycje
OCZEKIWANE REZULTATY:
Po zajęciach uczeń:
-Zna czynniki warunkujące wybór zawodu
-Potrafi podjąć próbę planowania drogi zawodowej, z uwzględnieniem swoich możliwości i ograniczeń.
MATERIAŁY:
Materiał pomocniczy nr 1 – „Moja hierarchia wartości”
Materiał pomocniczy nr 2 – „Różne aspekty wykonywanej pracy”
PRZEBIEG ZAJĘĆ:
1. Wprowadzenie - zapoznaj uczniów z celami lekcji.
Pytanie „Kim chciałbyś zostać?” słyszymy już w okresie przedszkolnym. Małe dzieci odpowiadają spontanicznie, nie mają one jednak realnego oglądu sytuacji. W późniejszym wieku pojawia się refleksja: „ Co chciałbyś w życiu robić?”,
Konfucjusz powiedział „WYBIERZ SOBIE PRACĘ, KTÓRĄ LUBISZ, A NIE BĘDZIESZ,
MUSIAŁ PRACOWAĆ DO KOŃCA ŻYCIA.”
Aby przekonać was o słuszności tego stwierdzenia wykonajmy wspólnie ćwiczenie:
Policzmy ile czasu spędzicie w przyszłości w pracy, przyjmując przeciętnie pracuje się 40 godzin tygodniowo) po odliczeniu
Dni wolnych przyjmujemy, że tygodni pracy w roku jest 48), przez około 40 lat ( 40x 48x40 = 76800 godzin).
Z tego wyliczenia wynika, że wybór właściwego zawodu już teraz jest wart wysiłku i czasu. Jest to trudne zadanie, trzeba więc zebrać jak najwięcej informacji aby podjąć słuszną decyzję. Należy też pamiętać o dużej konkurencji na rynku pracy.
2. Rozdaj uczniom materiał pomocniczy nr 1 „Moja hierarchia wartości.”
Poleć, żeby przeczytali uważnie wypisane propozycje i określili 3 najważniejsze wartości, którymi będą się kierowali, wybierając zawód. Można też dopisać, jeżeli nie zostały zaproponowane w materiale nr 1.
Następnie:
* każdy uczeń wybrane przez siebie wartości zapisuje na oddzielnych karteczkach
* uczniowie w zespołach np.6 - osobowych sporządzają listę wartości preferowanych przez grupę
* sporządzenie wspólnej listy wartości preferowanych przez klasę – zapis na tablicy
3. Wspólnie zastanówcie się jak to się dzieje, że ludzie wybierają inne wartości (często nieprzeliczalne na pieniądze) – co daje im taka praca? Na pewno słyszeliście, że ludzie rezygnowali z bardzo dobrze płatnej pracy. Czym mogli się kierować, podejmując taka decyzję? (burza mózgów – zapisanie wniosków np., przymus wykonywania poleceń wbrew swoim przekonaniom, brak czasu dla rodziny, chęć zachowania godności ….),
Wniosek: Pieniądze nie są najważniejsze, gdyż mniej znaczyły niż czas spędzony z rodziną, z przyjacielem, czy przymus wykonywania poleceń wbrew swoim przekonaniom.
4. Poproś uczniów, aby określili zawody, jakie odpowiadają preferowanym przez klasę wartościom.(zapiszcie propozycje na tablicy).
Wiemy, że świadczenie pracy wymaga pewnych predyspozycji, umiejętności wykonywania jej w zgodzie naszymi wartościami, możliwościami. Powinniśmy też znać swoje ograniczenia, które mogą być barierą przy wykonywaniu tejże pracy. To kolejny obszar, któremu każdy powinien się przyjrzeć.
5. Rozdaj grupom materiał pomocniczy nr2.- Różne aspekty wykonywanej pracy.
Następnie poleć uczniom aby w grupach wykonali plakat .(pracują ok. 10 min)
6. Powstałe prace zawieszamy na widocznym miejscu.. Przedstawiciel wybranej grupy prezentuje zawód. Podczas dyskusji z całą klasą uzupełniacie informacje dopisując je na plakacie.
7. Podsumowanie – zadaj pytanie - Czy myśląc o przyszłości, wybierając dany zawód, brali pod uwagę wszystkie informacje, które pojawiły się na plakatach. Warto, aby ponownie, znając możliwości i ograniczenia, jeszcze raz przemyśleli i „zobaczyli” siebie w wybranym zawodzie.
autor: Dorota Mironiuk